Vieringen

21 december 2023

‘Er zijn zo veel vieringen en tradities in de wereld – meer dan 1 persoon in een heel leven kan ervaren. In het kindcentrum vieren we jaarlijks een aantal momenten met elkaar. Het begin van het schooljaar, sinterklaas, lichtjesfeest, lentefeest, het einde van het schooljaar. Daarnaast vindt het kindcentrum het ook belangrijk dat kinderen leren over feesten die leven in de groep of samenleving. Hierbij maken we gebruik van boeken, concreet materiaal, beeldend materiaal, muziek of het uitnodigen van leergemeenschap.    

In december worden er over de gehele wereld verschillende feesten gevierd. Niet iedereen uit een bepaalde cultuur of religie volgt dezelfde tradities of vieringen op deze speciale dagen. Sommige vieringen en tradities worden in verschillende landen en in meerdere culturen gevierd, anderen zijn gebonden aan tradities en rituelen van een bepaald land.   

In ons kindcentrum zien wij vieringen als een manier van samenkomen. Kinderen, ouders en medewerkers voelen zich hierdoor onderdeel van de gemeenschap, bouwen samen ervaringen op en creëren herinneringen.  Hierdoor ontstaat intercultureel begrip en hebben we oog voor de identiteit van elk kind. 

Momenteel onderzoeken we, gezien de tijd van het schooljaar, binnen het transdisciplinaire thema ‘hoe we onszelf uitdrukken’ het centrale idee: vieringen verbinden waarden, normen en geloof van verschillende culturen. Het eerste onderzoek binnen deze unit richtte zich op het Suikerfeest, ook wel Eid Mubarak, gevolgd door een onderzoek van Diwali. Tijdens beide onderzoeken zijn ouders op het kindcentrum aanwezig geweest om te vertellen over de viering die zij thuis vieren. Hierbij hebben de kinderen gekeken naar tradities en routines.  

“Je krijgt niet alleen met je verjaardag nieuwe kleren, maar ook met het Suikerfeest.”  – Leerling uit domein 2, 4 jaar. 

In de aanloop naar 5 december hebben de kinderen de tradities en rituelen die bij Sinterklaas horen verkend. Gedurende deze periode hebben domein 1 en 2 elkaar dagelijks ontmoet om samen te lezen en te knutselen aan pakpapier en cadeautjes. Domein 2 en 3 hebben het sinterklaasfeest door middel van spel en denkroutines onderzocht. De week voor 5 december hebben de kinderen een groepscadeau ontvangen, gericht op samen spelen en met iets lekkers om samen te maken in onze keuken. Op 5 december hebben de verschillende domeinen een parcours afgelegd met de ingepakte cadeautjes en hebben de kinderen diverse spelletjes gespeeld.  Na 5 december zijn we gestart met een onderzoek naar de lichtjesfeesten, waarbij we Chanoeka en kerst verkenden. De denneboom is door de kinderen volgehangen met eigengemaakte slingers, tekeningen en kralenkettingen.

Als afsluiting van deze unit organiseren de kinderen gezamenlijk een Lichtjesfeest. Er werden worstenbroodjes gebakken, fruitsalade gemaakt en fruitspiesjes gegeten. Deze gezamenlijke lunch bracht een fijn moment van samenzijn. 

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen de vieringen en tradities in jullie familie of omgeving?

Lees ook onze andere blogs

Ouders en de Binck

Ouders en de Binck

Op de Binck streven wij naar een goede samenwerking met de ouders. We werken hier op een aantal verschillende manieren aan.

Lees meer
10 jaar kindcentra

10 jaar kindcentra

Op de kindcentrum dag van Lucas Onderwijs werd de publicatie over 10 jaar kindcentra gelanceerd. Ook wij staan hier als kindcentrum in vermeld door middel van twee gesprekken met Anne en Mathijs.

Lees meer
Nieuwe ontwikkelingen op de Binck

Nieuwe ontwikkelingen op de Binck

Eindelijk was het zover. 8 mei 2023 was de eerste dag dat ons derde domein openging. Domein 3 is opgestart. Domein 3 heeft als groot idee: Wie we zijn? Hieruit is het centrale idee Nieuwsgierigheid en verwondering zijn een essentieel onderdeel van wie we zijn, ontstaan. Vanuit het centrale idee werken we met drie verschillende onderzoekslijnen.

Lees meer
Documenteren kun je leren!

Documenteren kun je leren!

Als team leren wij graag van anderen. Dit betekent dat wij met het team o.a. andere kindcentra, scholen en kinderdagopvang bezoeken. Op woensdag 15 maart zijn Mathijs, Daniëlle, Joyce en Lisette bij Perron07 langs geweest om kennis te maken en om inspiratie op te doen voor de Binck. Een van de vragen die zij meenamen tijdens het bezoek was: hoe wordt hier de ontwikkeling van het kind gevolgd? En vervolgens vastgelegd?

Lees meer
Starten als domeinmedewerker

Starten als domeinmedewerker

De afgelopen periode is er veel bedacht, gelezen, onderzocht, vormgegeven en besproken in het team van KC de Binck. Het voelt soms alsof we in een snelkookpan zitten met elkaar en in een hoog tempo de basis leggen voor de komende jaren. We beseffen ons dat het voor een buitenstaander overweldigend kan zijn om de samenhang te doorzien en tot zich te nemen.

Lees meer
Inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs

Kindcentrum de Binck onderschrijft de gedachten van inclusief onderwijs voor alle kinderen in het kindcentrum. Hiervoor hanteren we onder andere de standaarden en praktijken van het International Baccalaureate (hierna: IB). In 2016 verklaarde de IB het volgende: “Inclusief onderwijs is een proces dat tot doel heeft de toegang tot en betrokkenheid bij het leren voor alle kinderen te vergroten door belemmeringen voor leren te identificeren en te verwijderen.”

Lees meer
Het onderzoeken van onderzoekend leren

Het onderzoeken van onderzoekend leren

Wat voor de kinderen in het kindcentrum geldt, is ook van toepassing op de medewerkers. Dat betekent dat we allemaal bezig zijn met ontdekken, onderzoeken en uiteindelijk vormgeven (maken) van het leren in de verschillende domeinen.

Lees meer
Taal in het kindcentrum

Taal in het kindcentrum

Wat is de rol van taal en meertaligheid in het kindcentrum?We zien taal als een middel om identiteit te bevestigen. Iemands thuis en familietalen vormen namelijk fundamenteel de relatie die iemand heeft met de wereld.

Lees meer