Een dag op De Binck (4-12 jaar)

25 oktober 2023

Op dit moment zijn onze domeinen 1 tot en met 5 geopend. Domein 2 tot en met 5 zitten samen in één grote ruimte, het domein. Dit vraagt om duidelijke structuur, regels en routines van domeinmedewerkers om onze kinderen vrijheid te kunnen geven. De structuur bieden we onder andere door middel van een dagritme.

Een dag op de Binck begint tussen 08.20 en 08.30 met het binnenkomen van de kinderen. Dit is een moment waarop de overgang van thuis naar het kindcentrum wordt gemaakt. Na het binnenkomen krijgen de kinderen de ruimte om vrij te onderzoeken, ontdekken en maken; te landen op het kindcentrum.

Na het landen, rond 9 uur, komen de kinderen samen in hun stamgroep op een kleed met de stamgroepmentor. Dit is een moment van verbinding. Het samenkomen heeft een vast ritme: elkaar begroeten, iets met elkaar delen, een groepsvormende activiteit en het bespreken van de ochtendboodschap. Routines zoals deze bieden de structuur om met elkaar te onderzoeken, te ontdekken en te maken. 

Daarna begint de domeintijd. Tijdens domeintijd zijn de kinderen aan het onderzoeken, ontdekken en maken. De domeinmedewerkers begeleiden, sturen en geven instructie. De ene domeinmedewerker is aan het voorlezen voor een groep kinderen, de andere domeinmedewerker doet een onderzoeksactiviteit met de leerlingen. De kinderen zijn druk bezig met hun opdrachten en onderzoeken.

Het vertrekpunt van een onderzoeksactiviteit is vaak een vraag. In deze vraag zit altijd een van  concept uit het IB verwerkt. De concepten zijn onder andere verantwoordelijkheid, perspectief, functie, oorzaak en gevolg en vorm. In een vraag ziet dat er bijvoorbeeld als volgt uit: Welke vorm heeft de plek waar nieuwe wetsvoorstellen besproken kunnen worden? Wat is de connectie tussen deze materialen? Welke functie heeft deze som? Welke vormen hebben de gebouwen op de Binckhorst?

Gedurende de rest van de dag spelen de kinderen met elkaar buiten, is er meer domeintijd, wordt er voorgelezen, samen gewerkt en gespeeld. De dag wordt afgesloten door het samenkomen in de stamgroep, hier worden ervaringen en vragen gedeeld en wordt de dag geëvalueerd.

Om twee uur gaan sommige kinderen naar huis en andere kinderen ontdekken, onderzoeken en maken verder in het domein; zij gaan naar de naschoolse opvang.

De kinderen van de Binck kunnen zelf ook heel goed vertellen hoe het op de Binck gaat en hoe dit eruit ziet. Kijk je mee?

‘De activiteiten in het domein lijken op die binnen een bijenkorf; iedereen is bezig en verbonden met zijn of haar taak. Er is beweging, overleg en er wordt samengewerkt.’

Lees ook onze andere blogs

Terugkijken en vooruit kijken

Terugkijken en vooruit kijken

De maand december leent zich voor momenten waarop je terugkijkt en de balans opmaakt. Voor ons is dit een erg bijzondere periode geweest; we zijn in augustus officieel gestart op onze nieuwe locatie en werken nu ongeveer 3 maanden samen.

Lees meer